September 25, 2022

Market Analytics

De zakelijke fanaten

5 eenvoudige stappen om een ​​financiële analyse van een bedrijf uit te voeren

De financiële analyse van een bedrijf beoordeelt de stabiliteit en winstgevendheid van een bedrijf en geeft een algemeen beeld van het bedrijf.

De financiële overzichten van uw bedrijf helpen u onder meer uw liquiditeitsstatus, inkomsten en uitgaven, winstgevendheid of verliezen, potentiële investeringsmogelijkheden en verwacht rendement te bepalen. Op basis van deze beoordeling kunt u slimme beslissingen nemen over waar en wanneer u uw kapitaal wilt beleggen.

De stabiliteit van uw bedrijf op de markt hangt af van uw vermogen om het hoofd boven water te houden, wat afhangt van uw middelen en hun juiste toewijzing. Zonder gedegen financiële analyse kun je niets plannen.

Als uw bedrijf geld verliest, kunt u geen uitgebreid marketingplan bedenken of uitbreiden. In plaats daarvan verschuift uw strategie naar kostenbesparende tactieken.

Een gedegen financiële beoordeling is alleen mogelijk als u uw gegevens dagelijks bijwerkt en vervolgens elke maand uw financiële overzichten bekijkt, wat veel problemen kan helpen minimaliseren. Bovendien zal het uitvoeren van een maandelijkse financiële analyse met uw team een ​​uitgebreider beeld geven van waar het bedrijf staat en wat u vervolgens moet doen.

Laten we in eenvoudiger stappen uitleggen hoe u een financiële analyse van uw bedrijf kunt uitvoeren.

Vergelijk uw financiële plan elke maand met de werkelijkheid

Stap 1: vergelijk uw financiële plan elke maand met de werkelijkheid

Elke maand evalueren bedrijven de financiële prestaties van de huidige maand, wijzen ze middelen toe en plannen ze dienovereenkomstig voor de komende maand.

Kiezen voor een gecertificeerde boekhoudcursus of het doorlopen van de Wiley CFA-voorbereiding cursus kan u helpen alles te leren over het maken van financiële plannen voor een bedrijf en het uitvoeren van financiële analyses om het eigen vermogen, investeringspotentieel en risicobeheer te bepalen.

Gebruik idealiter financiële software zoals LivePlan om gegevens te analyseren voor analyse en om uw prognoses en werkelijke prestaties naast elkaar te vergelijken. Gebruik een enkelvoudig financieel dashboard om grafieken en grafieken te maken voor een meer toegankelijke visuele weergave, en maak het gemakkelijker om vergelijkingen te maken.

Stap 2: Identificeer de belangrijkste redenen voor betere of slechtere prestaties

Bespreek de financiële vergelijkingen met alle belangrijke leden van uw team. Het kan de financiële afdeling zijn of hoofden van alle afdelingen. Normaal gesproken heb je input en feedback nodig van alle afdelingen.

Identificeer de belangrijkste redenen voor slechte, uitzonderlijke of gemiddelde werkelijke prestaties en vergelijk deze met prognoses. Als de verkoop daalde in vergelijking met de vorige maand of de prognose, was dat dan vanwege hogere kosten, slechte klantenservice, lage kwaliteit of externe factoren?

Aan de andere kant, als uw bedrijf goed presteerde, was dat dan vanwege verbeterde kwaliteit, een goede strategie of naadloze bedrijfsvoering? Het definiëren van de sterke en zwakke punten van uw bedrijf is essentieel om een ​​relevante en realistische strategie voor de komende maand te ontwikkelen.

Stap 3: Stel een financieel plan op voor de volgende maand

Uw abonnement voor de volgende maand hangt af van dat van de vorige maand prestatie. Nadat je hebt vastgesteld waar je achterloopt, plan je een goede strategie en werk je eraan in de komende maand.

Bewaar uw afgewerkte goederen idealiter alleen zoveel als u van plan bent binnen de maand te verkopen. Als uw fabriek of magazijn bijvoorbeeld geld verliest vanwege hogere opslagkosten, moet u uw voorraden dienovereenkomstig beheren. Vraag uw supply chain manager om de beste voorraadbeheermethode voor het bedrijf op te stellen.

Aan de andere kant, als uw verkopen deze maand omhoogschieten als gevolg van een succesvolle campagne, stel dan hogere doelen voor de volgende maand en beheer uw activiteiten om ze efficiënter te maken om aan de toegenomen vraag te voldoen.

Stap 4: Uw financiële overzichten bijwerken en beoordelen

Idealiter zou u de financiële overzichten van het bedrijf moeten bijwerken en deze maandelijks, driemaandelijks en jaarlijks moeten beoordelen. Gebruik financiële software en een unieke database voor gemakkelijke toegang.

De balans van een organisatie is een van de belangrijkste financiële overzichten die dagelijks wordt bijgewerkt. Het beschrijft in het kort de positie van uw bedrijf en controleert voorraden, activa en kasstromen ten opzichte van verplichtingen en eigen vermogen. Als er geld is verloren, zal uw balans dit detecteren, omdat het niet in evenwicht komt. Een geconsolideerde verklaring vertelt u waar uw bedrijf staat op genoemde datum.

Het op één na belangrijkste financiële overzicht is de: winst-en verliesrekening, of de winst-en-verliesrekening. Het is een beknopt overzicht van de inkomsten en uitgaven van uw bedrijf. Uw bedrijf doet het echter prima als de inkomsten die u genereert meer zijn dan uw uitgaven. Als uw kosten hoger zijn dan de inkomsten, moet u uitzoeken welk onderdeel van het bedrijf hiervoor verantwoordelijk is en de benodigde actie ondernemen.

Een kasstroomoverzicht omvat de kasinstroom en -uitstroom uit bedrijfsactiviteiten, investeringen en financieringsopties. Zolang uw geldinstroom groter is dan de uitgaande kasstroom, bent u cashstabiel. Als de uitstroom echter de instroom overtreft, moet u mogelijk een doel stellen om het benodigde geld terug te krijgen om uzelf overeind te houden.

Stap 5: Beoordeel de algehele groei van uw bedrijf

Doe elk kwartaal een stapje terug en beoordeel de prestaties van het voorgaande kwartaal. Hoe is de algehele groei van uw bedrijf geweest? Heeft u winst of verlies gemaakt? Welke sectoren van uw bedrijf presteren goed en welke verbruiken middelen?

Elke bedrijfseigenaar streeft ernaar te groeien, de financiën te vergroten en de concurrentie voor te blijven. Concentreer je op je doel en beoordeel hoe dichtbij of ver weg je bent. U kunt een snelle analyse maken door enkele van de financiële ratio’s te analyseren, zoals de verhouding schuld / eigen vermogen, rendement op eigen vermogen, nettowinstmarge en een snelle ratio die de financiële draagkracht berekent door activa te delen door verplichtingen.

Door deze vragen te beantwoorden, kunt u de vereiste zakelijke beslissingen nemen. Het zal het tempo bepalen voor uw volgende stappen en u in staat stellen een strategie voor het komende kwartaal te ontwikkelen.

Hoe de financiële analyse van een bedrijf uit te voeren?

Hoe de financiële analyse van een bedrijf uit te voeren?

Hier zijn enkele eenvoudige stappen die u moet nemen bij het uitvoeren van de financiële analyse van een bedrijf:

  • Vergelijk uw financiële plan elke maand met de actualiteit.
  • Identificeer de belangrijkste redenen voor betere of slechtere prestaties.
  • Maak een financieel plan voor de komende maand.
  • Update en beoordeel uw jaarrekening.
  • Evalueer de algehele groei van uw bedrijf.

Het uitvoeren van een financiële analyse van uw bedrijf staat centraal bij al uw zakelijke beslissingen. U kunt niet plannen zonder middelen efficiënt toe te wijzen, uw kosten te verlagen en de winstmarges te vergroten zonder wat rekenwerk te doen.

Daarom moet u deze stappen volgen om de financiële gezondheid van uw bedrijf te beoordelen om ervoor te zorgen dat uw bedrijf goed presteert. Begin altijd met het vergelijken van uw plan met de werkelijke maandelijkse output. Identificeer redenen voor eventuele discrepanties en plan dienovereenkomstig.

Door uw financiële overzichten regelmatig bij te werken, voorkomt u dat u gegevens kwijtraakt en kunt u weloverwogen, weloverwogen beslissingen nemen. Vergelijk ten slotte elk kwartaal uw bedrijfsdoelen met uw prestaties en maak plannen om eventuele hiaten in de werkelijke en verwachte inkomsten te verhelpen.