September 25, 2022

Market Analytics

De zakelijke fanaten

De vijf disfuncties van een team

De vijf disfuncties van een team

Veel marketingleiders merken dat ze in deze tijd van het jaar de behoeften van hun staff en de prestaties van het jaar tot nu toe opnieuw beoordelen. Achieved de kalender above de helft achter ons, is er geen beter minute om te overwegen of je op schema zit om je doelen voor het jaar te halen.

Gelukkig voor werkgevers slingert de slinger opnieuw na een ultraconcurrerende markt die in de eerste helft van het jaar veel meer openingen zag dan gekwalificeerd talent. Ontslagen in de fintech-, VC/PE- en financiële sector, in combinatie fulfilled bevriezing van de aanwervingen bij technologiebedrijven die afrekenen fulfilled dalende (of op zijn minst stagnerende) waarderingen, beginnen een rimpeleffect dat zich de komende kwartalen in de marketingindustrie zal voelen beschikbare talent 10 opzichte van openstaande vacatures.

Dit is goed nieuws vanuit het oogpunt van werving, maar het is nog steeds van cruciaal belang om niet alleen de juiste mensen in de bus te krijgen, maar ook om ze op de juiste stoelen te krijgen (shoutout naar Jim Collins!). Veel marketingteams hebben echter geen personeelswisselingen nodig, ze moeten alleen hun relatieve disfuncties aanpakken.
Dat is de reden waarom alle marketingleiders er goed aan zouden doen om opnieuw te bezoeken Patrick Lencioni’s vijf disfuncties van een group. De gemakkelijk leesbare beschrijving beschrijft elk van de vijf disfuncties die de meeste teams treffen – onoplettendheid voor resultaten, vermijden van verantwoordelijkheid, gebrek aan toewijding, angst voor conflicten en gebrek aan vertrouwen – en hoe deze aan te pakken.

Elk van de vijf disfuncties kan in zijn eentje een marketingleider en zijn group ervan weerhouden hun doelen te bereiken. Alvorens overhaaste personeelswisselingen doorway te voeren, zal de slimme marketingleider zich afvragen of het crew als geheel eerst een of meer van de disfuncties moet aanpakken.

Dezelfde disfuncties zijn niet alleen van toepassing op interne teams, maar ook op relaties tussen merk en bureau. Denk aan een accountmanager van een bureau die bang is om hun mening te uiten en gewoon een merk vertelt wat ze willen horen, een merk dat het account om de twee maanden beoordeelt, en een of meer partijen die achter het stuur slapen als het om resultaten gaat. Elk van deze problemen kan de relatie verpesten – en zou niet moeten worden aangepakt.

In een tijd waarin succes op de eerste plaats komt, zouden marketingleiders er goed aan doen om de gezondheid van hun interne en externe groups te beoordelen – en zich te haasten om die problemen eerst op te lossen – voordat ze hun tenen weer in het water dompelen voor een nieuwe medewerker of nieuw bureau.