Fed-voorzitter Powell beantwoordt woensdag vragen van een Senaatscommissie. Hij zal zeker worden gevraagd naar inflatie en mogelijke gevolgen van de inspanningen van de Fed om de prijzen onder controle te krijgen.
STEVE INSKEEP, HOST:
Jerome Powell heeft wat uit te leggen.
LEILA FADEL, HOST:
De voorzitter van de Federal Reserve leidt een bureau met twee banen – de werkloosheid en de inflatie laag houden. De werkloosheid is laag, maar de inflatie stijgt. Een van de instrumenten van de Fed tegen inflatie is de rente, en deze heeft ze vorige week fors verhoogd. Maar dat kan zijn eigen economische pijn met zich meebrengen. Vanaf vandaag staat Powell voor vragen in het Congres.
INSKEEP: En Scott Horsley van NPR zal luisteren. Scott, goedemorgen.
SCOTT HORSLEY, BYLINE: Goedemorgen, Steve.
INSKEEP: Werd Powell tot nu toe niet veel bewonderd?
HORSLEY: Ja, dat heeft hij zeker. Hij werd vorige maand bevestigd voor een tweede termijn als voorzitter van de Fed met een stemming van 80 tegen 19, wat wijst op een zeldzaam niveau van tweeledige steun. Dat gezegd hebbende, de inflatie is erg hoog en Amerikanen zijn er niet blij mee. En dus zal de Fed-voorzitter waarschijnlijk gehoor krijgen van wetgevers die zelf veel klachten hebben gehoord van hun kiezers. De Fed is agressief begonnen om de inflatie te bestrijden, en Powell zegt dat hij denkt dat er een kans is dat de centrale bank deze kan terugdringen zonder een recessie of een grote stijging van de werkloosheid te veroorzaken. Maar hij erkent dat er geen garanties zijn.
(SOUNDBITE VAN GEARCHIVEERDE OPNAME)
JEROME POWELL: Ons doel is echt om de inflatie terug te brengen tot 2% terwijl de arbeidsmarkt sterk blijft. Veel factoren waar we geen controle over hebben, zullen een zeer belangrijke rol spelen bij de beslissing of dat mogelijk is of niet. Er is een pad voor ons om daar te komen. Het wordt er niet makkelijker op.
HORSLEY: Powell zegt dat veel zal afhangen van hoe zaken als de oorlog in Oekraïne uitpakken – de oorlog heeft de prijs van benzine en boodschappen opgedreven – en natuurlijk de pandemie, die de economie blijft aantasten.
INSKEEP: Hebben de hogere rentetarieven, hoewel dit allemaal van zeer recente datum is, nu al gevolgen voor de economie?
HORSLEY: Ja, je ziet bijvoorbeeld krapte op de huizenmarkt, en dat is zo. De hypotheekrente is gestegen tot ongeveer 6%, ongeveer het dubbele van een jaar geleden, vooruitlopend op het besluit van de Fed. En als gevolg daarvan hebben we een daling gezien in de woningverkopen en de nieuwbouw van woningen. Na verloop van tijd zou je een vergelijkbare vertraging kunnen zien in andere delen van de economie. Dat is wat het betekent voor de Fed om de vraag af te remmen en de prijzen onder controle te krijgen. Powell erkende dat het lastig kan zijn om te weten wanneer je moet stoppen met het verhogen van de rentetarieven.
(SOUNDBITE VAN GEARCHIVEERDE OPNAME)
POWELL: Het wordt een heel moeilijk oordeel om te maken of misschien niet; misschien wordt het dan heel duidelijk. De ergste fout die we kunnen maken zou zijn om te falen, wat geen optie is. Weet je, we moeten de prijsstabiliteit herstellen.
HORSLEY: Tot dusver hebben zowel de president als het Congres de Fed veel speelruimte gegeven om de inflatie te bestrijden. Dat betekent dat de leenkosten waarschijnlijk zullen blijven stijgen voor iedereen die een creditcardsaldo heeft of die op zoek is naar een huis- of autolening.
INSKEEP: Laat me hier wat ander nieuws vragen, Scott. De regering-Biden wil iets doen aan de gasprijzen. Wat is hun idee?
HORSLEY: Ja, de president vraagt het Congres om tijdelijk de federale belasting van 0,18 dollar per gallon op benzine en de belasting van 0,24 dollar per gallon op diesel tot september op te schorten in de hoop dat dit de prijzen aan de pomp zou verlagen. Economisch gezien is dat niet zo logisch. De gasbelasting is sinds 1993 niet verhoogd, dus het voedt zeker de inflatie niet. En het is mogelijk dat weinig van de besparingen van een dergelijke belastingverlaging daadwerkelijk aan de consument worden doorgegeven. Dit kan dus neerkomen op een subsidie van 10 miljard dollar voor de benzinehandel. Je kunt beter fietsen of elektrische scooters of zo ongeveer iets anders subsidiëren. Als een kwestie van politieke signalen laat dit voorstel echter zien hoe wanhopig het Witte Huis is om eruit te zien alsof het iets doet aan de hoge benzineprijzen, die trouwens al met ongeveer $ 0,06 per gallon zijn gedaald in de afgelopen week.
INSKEEP: Oké. Blij om die $ 0,06 op zak te hebben. Scott, heel erg bedankt.
HORSLEY: Graag gedaan.
INSKEEP: Scott Horsley van de NPR.
Copyright © 2022 NPR. Alle rechten voorbehouden. Bezoek onze website met gebruiksvoorwaarden en toestemmingspagina’s op www.npr.org voor meer informatie.
NPR-transcripties worden op een spoeddeadline gemaakt door een NPR-aannemer. Deze tekst is mogelijk nog niet in zijn definitieve vorm en kan in de toekomst worden bijgewerkt of herzien. Nauwkeurigheid en beschikbaarheid kunnen variëren. Het gezaghebbende verslag van de programmering van NPR is het audioverslag.
More Stories
How To Evaluate A Business Idea For Developing An Enterprise
When To Use A Family Law Attorney
Personal Loans