De aflevering van deze week gaat over zelfpublicatie, wat we al eerder hebben besproken. Maar de gasten van deze week hebben het succes van hun boek omgezet in een fulltime bedrijf dat nog steeds in vaart groeit.
Eind 2020 publiceerden Justin en Alexis Black hun eerste boek in eigen beheer Normaal herdefiniëren: hoe twee pleegkinderen de kansen verslaan en genezing, geluk en liefde ontdekten.
Normaal herdefiniëren heeft momenteel meer dan 200 recensies op Amazon en heeft meer dan 9.000 exemplaren verkocht in de twee jaar sinds het werd gepubliceerd.
Dat is al een prestatie op zich voor een memoires. (Normaal gesproken, tenzij je al beroemd bent, koopt niemand je memoires!)
Naast de boekverkoop geven Justin en Alexis ook workshops, keynote speeches en andere betaalde optredens met betrekking tot de inhoud van hun boek.
In deze aflevering duiken we in alles wat Justin en Alexis hebben gedaan om het boek succesvol te maken, en hoe je dezelfde tactieken kunt lenen voor je eigen drukte.
Justin ging met me mee op The Side Hustle Show-interview om te delen:
- waar de inspiratie om te schrijven Normaal herdefiniëren kwam van
- hoe ze hun boeklanceringsteam hebben opgebouwd
- hoe ze verschillende andere inkomstenstromen hebben gecreëerd
Maar download eerst uw gratis bonus
Download de checklist voor zelfpublicatie
Er komt VEEL kijken om van een boekidee een succesvol product te maken. Ga er niet blind op in.
Pak de gratis checklist voor bestverkochte boekenprojecten:
Er is iets fout gegaan. Controleer uw invoer en probeer het opnieuw.
Je ontvangt ook mijn beste side-hustle-tips en een wekelijkse nieuwsbrief. Op elk moment afmelden.
De inspiratie om normaal te herdefiniëren
“De reden waarom we dit boek wilden schrijven, was grotendeels omdat ik en mijn vrouw de ervaring van trauma’s die generaties lang in onze familie doorgingen hadden meegemaakt, en we hebben de ervaring ook in pleegzorg meegemaakt,” vertelde Justin me.
Justin legde uit dat hij en zijn vrouw, Alexis, een boek wilden schrijven over hun eigen persoonlijke verhalen toen ze opgroeiden en hoe hun paden elkaar kruisten.
In het boek delen ze hun familiegeschiedenis en hoe hun eigen paden samenvloeiden toen ze elkaar vonden, en hoe dit hun leven heeft beïnvloed.
Maar meer dan dat, Justin vertelde me dat ze het boek hebben geschreven om lezers uit te dagen om hun eigen leven in vraag te stellen en wat ze willen van hun ouderlijke relaties.
Justin legde uit dat lezers zich door hun boek afvragen:
- Wat is jouw normaal?
- Is het gebaseerd op iets dat gezond of ongezond is?
- Hoe ga je dat herdefiniëren?
Een boek schrijven en hulp inhuren
“Een van de belangrijkste dingen die ons hebben geholpen om het schrijven van het boek zelf te organiseren, was: De zelfpublicerende school gemaakt door Chandler Bolt, “vertelde Justin me.
Justin zei dat de cursus Self Publishing School hem en Alexis meenam door het proces van het verzamelen van hun gedachten, het schetsen van hun boek en beginnen met het schrijven ervan.
Iets anders dat Justin zei, hielp het hele proces van het schrijven van een boek om zich te omringen met de juiste mensen.
Hij was voorzichtig met wie hij vertelde dat hij een boek aan het schrijven was en naar wie hij luisterde voor advies.
“De inbreng van iedereen is niet altijd goed”, legt Justin uit.
Toen hij zijn eerste versie had, zei Justin dat hij het aan mensen met schrijfervaring had laten zien om hun professionele mening te krijgen over hoe het boek vorm kreeg.
Justin en Alexis besteedden het grootste deel van hun tijd en geld aan een inhoudseditor. Het was de taak van de inhoudseditor om ervoor te zorgen dat het verhaal klopte en goed las, wat belangrijk is voor de eindlezer.
Ze betaalden ook Engelse leraren om de grammatica door te nemen en te helpen bij het redigeren van het definitieve exemplaar. Justin zei dat ze uiteindelijk ongeveer 7-8 verschillende redacteuren het boek hadden laten doornemen om het te krijgen waar hij en Alexis er blij mee waren.
Toch vertelde Justin me: “We waren er niet op uit dat alles perfect zou zijn voordat we het daadwerkelijk publiceerden. We wisten dat er fouten zouden zijn, enkele grammaticale fouten door het hele boek heen.”
Terwijl ze hun boek publiceerden via Amazon’s Print on Demand-service, wist Justin dat hij later wijzigingen kon aanbrengen en het boek opnieuw kon uploaden.
Een boekomslag maken
Justin en Alexis gebruikten een bedrijf genaamd 100covers.com om hun omslag te ontwerpen. 100Covers is een online platform waar een team van ontwerpers allemaal een hoes maakt op basis van uw specificaties, en u kunt kiezen welke hoes u het mooist vindt.
Uiteindelijk gebruikten ze hun verlovingsfoto voor de omslag, wat volgens Justin niet het oorspronkelijke plan was.
Nadat ze met hun lanceringsteam meerdere ideeën hadden gestuiterd en mensen hadden laten stemmen over welke omslagideeën ze het leukst vonden, eindigden ze met hun verlovingsfoto en blauwe achtergrond.
Een lanceringsteam bouwen
Justin en Alexis hebben een lanceringsteam opgericht dat behulpzaam was bij alles, van het aanpassen van de omslag, het bedenken van een titel en natuurlijk het lanceren van het boek.
Justin zei dat hij contact had gezocht met mensen die hij al een aantal jaren persoonlijk en professioneel kende en vroeg of ze erbij betrokken wilden worden.
Het was een voordeel om in de universiteitsomgeving te zijn, Justin en Alexis kenden een aantal academici en mensen met ervaring met het redigeren en publiceren van boeken.
Justin hield het lanceringsteam nauw betrokken bij het hele proces. Van het sturen van kleine fragmenten van het boek tot zijn ideeën voor de titel, hij kaatste er voortdurend ideeën van op.
Justin zei dat hij en Alexis een Facebook-groep hadden gemaakt met hun lanceringsteam voor gemakkelijke communicatie en ze ook in een e-maillus hadden.
Hier deelden ze quizzen en vragenlijsten, en konden ze gemakkelijk feedback oppikken en ideeën rondsturen. Op de lanceringsdatum waren er ongeveer 300 mensen in het team!
“Mensen een kijkje in het proces geven, geeft hen het gevoel dat ze belangrijk zijn … ze voelen zich er zo’n deel van en er dichtbij”, legt Justin uit.
Een boek- en prijsstrategie lanceren
In de aanloop naar de lancering zei Justin dat hij anticipatie had opgebouwd bij zijn lanceringsteam door de dagen tot de lancering af te tellen en het boek een week voor de lancering beschikbaar te stellen voor pre-order.
Voor prijzen heeft Justin besloten om: lanceer het boek voor $ 0,99 op de eerste dag om wat eerste tractie te krijgen.
Wetende dat recensies belangrijk waren voor het algoritme van Amazon, probeerde Justin iedereen die het boek las een recensie achter te laten.
Een van de prikkels die Justin organiseerde, was een loterij. Iedereen die binnen een bepaalde tijd een recensie achterliet, deed mee aan een loterij om een cadeaubon te winnen.
Justin hielp zijn recensieteam ook door te schetsen hoe je een recensie schrijft en enkele van de punten die ze misschien willen opnemen.
Dit hielp een aantal mensen die zijn boek lazen, maar gewoonlijk geen recensie zouden schrijven omdat ze niet zeker wisten hoe of wat ze moesten schrijven.
PR en marketing herdefiniëren normaal
Een van de belangrijkste dingen die de markt hielpen: Normaal herdefiniëren was, “weten wie dienden”, vertelde Justin me.
Dit is iets wat Justin zei dat hij leerde van Self Publishing School. In de cursus leert Self-Publishing School studenten hun markt te kennen, te weten wie ze willen bedienen en hoe ze in die kringen kunnen komen.
Justin zei dat hij zijn boek opsplitste in verschillende thema’s, zoals kinderwelzijn, geestelijk geloof, geestelijke gezondheid, enzovoort.
Hij en Alexis dompelden zich vervolgens onder in die verschillende omgevingen.
Ze gingen bijvoorbeeld naar afzonderlijke conferenties voor geestelijke gezondheid en kinderwelzijn, christelijke muziekfestivals en andere evenementen om hun boek te promoten.
Dit was een effectieve marketingstrategie om een veel breder publiek te bereiken, terwijl het boek toch werd verkocht aan mensen die er baat bij zouden hebben.
Om zichzelf voor te stellen aan de organisatoren van deze evenementen, zei Justin dat hij en Alexis hebben gemaakt een mediakit.
In hun mediakit namen ze biografieën op over zichzelf, hun professionele ervaring, en zouden ze alles opsplitsen wat ze zouden bespreken als ze de kans kregen om te spreken.
E-mails verzamelen met een leadmagneet
Als een manier om e-mails te verzamelen, hebben Justin en Alexis een leadmagneet toegevoegd aan het begin van hun boek.
Hun hoofdmagneet is een PDF met de titel “Hoe gezond is uw relatie?” Het is een checklist die mensen kunnen doorlopen om een idee te krijgen van hoe gezond hun relaties zijn.
In plaats van een link te plaatsen waarop iemand kan klikken, vraagt Justin de lezers om hem rechtstreeks een e-mail te sturen met de woorden “GRATIS GESCHENK” in de titel van de e-mail.
Justin zei dat hij dit deed omdat hij lezers actiestappen wilde geven die ze moesten volgen, zodat ze zich betrokken voelen bij het proces.
Iemand in zijn team moet handmatig reageren wanneer iemand om de checklist vraagt, en ze gebruiken dan MailerLite om hun e-maillijst te beheren.
Justin zei dat hij ook een pop-up met een leadmagneet op hun website heeft en dat ze ook persoonlijk e-mails verzamelen op evenementen.
Het werkt geweldig zoals Justin zei dat hun e-maillijst is maximaal 7.000-8.000 abonnees.
Betaalde spreekbeurten en workshops
Justin legde uit dat hij en Alexis in staat zijn geweest om thema’s en gesprekken uit hun boek te nemen en deze om te zetten in workshops en keynote talks.
Justin zei dat er veel vraag is van maatschappelijk werkers en andere professionals in de kinderwelzijnsruimte die op zoek zijn naar voorbeelden en advies van mensen in hun functie.
Door middel van hun workshops en keynote talks hebben Justin en Alexis professionals uit verschillende industrieën door de stappen kunnen leiden die ze persoonlijk hebben doorlopen.
Justin en Alexis hebben deze workshops en toespraken zowel persoonlijk als virtueel gegeven. Voor een keynote speech van 1 uur zei Justin dat ze betalen ongeveer $ 8.500.
Goed gedaan!
Verrassingen onderweg
Justin vertelde me dat hij verbaasd is dat het schrijven van het boek een fulltime bezigheid is geworden voor hemzelf en Alexis.
Ze wilden het boek niet schrijven als een manier om een bedrijf te starten.
Maar meer dan dat, Justin zei dat hij echt verrast was door enkele getuigenissen en feedback die ze over hun boek hebben ontvangen.
“Ik heb mensen horen zeggen: ‘dit is verrassend mooi'”, en “Je hebt me aangemoedigd om terug te gaan en mijn doctoraat te halen,” vertelde Justin me.
Wat is het volgende?
Vooruitblikkend, wordt het leven van Justin en Alexis alleen maar drukker.
Ze hebben een kind op komst, ze hebben in juli 2022 een op geloof gebaseerde begeleidende gids uitgebracht en ze brengen dit najaar hun eerste kinderboek uit.
Justin zei dat ze ook hun team uitbreiden, zodat ze meer workshops in het hele land kunnen geven.
Justin’s #1 tip voor Side Hustle Nation
“Kijk hoe je kunt dienen.”
Download uw gratis checklist voor zelfpublicatie
Download de checklist voor zelfpublicatie
Er komt VEEL kijken om van een boekidee een succesvol product te maken. Ga er niet blind op in.
Pak de gratis checklist voor bestverkochte boekenprojecten:
Er is iets fout gegaan. Controleer uw invoer en probeer het opnieuw.
Je ontvangt ook mijn beste side-hustle-tips en een wekelijkse nieuwsbrief. Op elk moment afmelden.
Links en bronnen van deze aflevering
Op zoek naar meer hulp bij drukte?

De bekroonde Side Hustle Show is een
Top 10 Ondernemerschap podcast
met meer dan 1.000 5-sterrenbeoordelingen!
Luister in je favoriete podcast-app of rechtstreeks in je browser.
More Stories
Collecting Wallace Nutting Ads and Advertising Literature Memorabilia
Improve Your Productivity When Focus Is Optimized Operating in Short-Bursts
Why Advertising is Important For Your Business