September 25, 2022

Market Analytics

De zakelijke fanaten

Hoe u bevestigingsmails schrijft waar uw publiek dol op zal zijn

Laat mensen niet in het ongewisse. Stuur ze een handige bevestigingsmail waarin ze de status van het verzoek of de bestelling die ze zojuist hebben geplaatst weten.

Uw bevestigingsmail is een belangrijke eerste indruk. Het zet de toon voor uw relatie met abonnees en kan de betrokkenheid bij toekomstige e-mails verbeteren.

Stel je voor: je hebt zojuist je droomvakantie online geboekt. Maar je hebt nooit een e-mailbevestiging ontvangen. U vraagt ​​zich misschien af ​​of uw bestelling is verwerkt. Nu moet u tijd besteden aan het contact opnemen met het reisbureau om ervoor te zorgen dat uw vakantie is geboekt. Dat is geen goede ervaring.

Dat wil je je klanten niet aandoen. Daarom moet je een goede bevestigingsmail instellen.

In dit artikel leer je:

Wat is een bevestigingsmail?

Een bevestigingsmail is een transactionele e-mail die is ingesteld om automatisch uit te gaan naar iemand die zojuist een specifieke actie heeft ondernomen, zoals het plaatsen van een bestelling, het inschrijven op een e-maillijst of het registreren voor een evenement.

Soorten bevestigingsmails

Er zijn vier hoofdtypen e-mailbevestigingsberichten:

  • Order bevestiging – bevestigt de transactie van een product of dienst
  • Reserveringsbevestiging – een klant informeert dat hotel, vlucht en andere reisarrangementen zijn gemaakt
  • Registratie Bevestiging – geeft bevestiging dat de klant is geregistreerd voor een aankomend evenement
  • Abonnement bevestiging – ook wel een opt-in-e-mail genoemd, vereist dat klanten hun e-mailadres bevestigen om het opt-in-proces te voltooien
Vier soorten bevestigingsmails

Waarom zou je een bevestigingsmail sturen?

Het verzenden van een bevestigingsmail is een best practice voor e-mailmarketing omdat het:

  • stelt gerust uw klanten dat u hun informatie hebt ontvangen.
  • Geeft klanten gemoedsrust dat hun verzoek is verwerkt.
  • vestigt vertrouwen en vertrouwen met uw merk.
  • Voorkomt verkeerd getypte en valse e-mailadressen om je lijst niet te vol te maken.
  • Verbetert leverbaarheid. Wanneer u een e-mail ter bevestiging van het abonnement verzendt, moet de abonnee doorgaans op een link klikken om zijn e-mailadres te bevestigen. Dit wordt een dubbele opt-in genoemd en kan er vaak toe leiden dat meer e-mails de inbox van uw abonnees bereiken.

Verschil tussen bevestigings- en welkomstmails

Een bevestigingsmail lijkt op een welkomstmail, maar heeft een ander doel. De onderstaande afbeelding laat zien wanneer een bevestigingsmail wordt verzonden binnen de onboarding-reeks van een abonnee. Welkomst-e-mails, zoals je hieronder kunt zien, gebeuren nadat een nieuwe abonnee is bevestigd (of nadat een bestelling is bevestigd als een bestelling is geplaatst).

Stroomschema voor aanmelden via e-mail met welkomstmail

Voor meer informatie over welkomst-e-mails, inclusief hoe je er een schrijft, zie onze blogpost, Welkomst-e-mailcampagnes: hoe nieuwe abonnees aan boord te krijgen.

Een bevestigingsmail instellen (in 5 eenvoudige stappen)

Voordat u uw bevestigingsmail kunt instellen, moet u zich aanmelden bij een e-mailmarketingserviceprovider (ESP), zoals AWeber.

Stap 1: Stel uw bevestigingsmail samen

Je hebt twee opties voor het samenstellen van je e-mail: gebruik een drag-and-drop-builder om de elementen te trekken die je in je e-mails wilt opnemen, of je kunt beginnen met een vooraf gebouwde sjabloon. Sommige e-mailmarketingdiensten hebben al sjablonen voor bevestigingsmails die u kunt gebruiken.

Dit is hoe de instellingenpagina voor de bevestigingssjabloon van AWeber eruitziet.

instellingenpagina voor de bevestigingssjabloon van AWeber

Stap 2: Schrijf uw bevestigingsbericht

Uw bevestigingsmail moet kort en direct zijn. De e-mail moet ook hun transactie bevestigen.

In de volgende sectiezullen we bekijken hoe u uw e-mail schrijft en welke elementen nodig zijn voor elk type bevestiging.

Stap 3: Maak uw bevestigingslandingspagina, ook wel uw “bedankpagina” genoemd

Het opzetten van een bestemmingspagina is een belangrijk onderdeel van het instellen van de bevestigingsmail. Waarom? Omdat het mensen laat weten dat hun informatie is ontvangen. Het zorgt voor een goede eerste indruk door ze te bedanken voor hun bestelling of voor het aanmelden op uw e-maillijst. En het zorgt ervoor dat mensen hun inbox moeten controleren voor meer informatie.

Met de gratis en betaalde abonnementen van AWeber kunt u een aangepaste bevestigingsbestemmingspagina specificeren, of u kunt de standaard bevestigingspagina van AWeber gebruiken. U specificeert uw bevestigingsbestemmingspagina in de instellingen van het aanmeldingsformulier voor het aanmeldingsformulier dat de pagina activeert.

Zo ziet dit eruit binnen een AWeber-account.

Bestemmingspagina-instellingen in AWeber-account

Dit is de aangepaste bedankpagina waarnaar je de link in de bovenstaande afbeelding hebt gezien. Het is heel eenvoudig, maar het laat nieuwe abonnees weten dat hun informatie is ontvangen en wat ze vervolgens moeten doen.

Voorbeeld van een bedankbestemmingspagina

Verwant: Hoe maak je een landingspagina in 8 stappen

Stap 4: Stel uw bevestigingssuccespagina in

Dit is de pagina die een nieuwe abonnee te zien krijgt nadat hij zijn e-mailadres heeft bevestigd. De succespagina is alleen nodig met een e-mailbevestiging.

Hier is een voorbeeld van hoe een succespagina eruitziet:

Voorbeeld van een bevestigingsbestemmingspagina

Uw succespagina kan eruitzien zoals u wilt. Het kan op uw website worden gehost, of u kunt het zo instellen dat mensen naar uw Facebook-pagina of uw TikTok-profiel gaan nadat hun e-mailadres is bevestigd.

AWeber-klanten kunnen hun “succespagina” ook personaliseren met de informatie van elke nieuwe abonnee (zoals bijvoorbeeld met de voornaam van de abonnee) of met andere informatie die werd gevraagd in het aanmeldingsformulier.

Personaliseer de succespagina in AWeber-account

Stap 5: Stel uw automatisering in

Door uw e-mail te automatiseren, kunt u onmiddellijk en automatisch verbinding maken met uw abonnees. (Bovendien, bespaar je tijd!) En met de juiste schrijfstrategieën zullen je e-mails boeiend en menselijk klinken, in plaats van robotachtig.

Een bevestigingsmail schrijven

In de kern is een bevestigingsmail precies dat hoe het klinkt. Het doel is om te “bevestigen” dat u hun informatie of bestelling hebt ontvangen. Maar afhankelijk van het type bevestigingsmail, zal uw e-mail anders worden gestructureerd.

Een gemeenschappelijk element dat elke e-mail zou moeten hebben, is een “bedankt”. Het is belangrijk om uw klanten te laten weten dat u ze waardeert. Dit kan worden opgenomen als een kop of in de eerste zin.

Zo schrijft u de rest van uw bevestigingsmails:

Order bevestiging

Uw e-mail met orderbevestiging moet een of twee zinnen bevatten met een bedankje en informatie over wanneer hun bestelling wordt verzonden. Dit kan zo simpel zijn als “We sturen u nog een e-mail zodra uw bestelling wordt verzonden.”

Zie hoe Cometeer begint met hun bevestigingsmails.

Voorbeeld van een bovenste helft van een bevestigingsmail van Cometeer

Mensen die online een bestelling plaatsen, slaan hun bevestigingsmail vaak op zodat ze deze later kunnen raadplegen. Maak het ze dus gemakkelijk om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn, waaronder:

  1. een bestelnummer waarnaar kan worden verwezen
  2. een lijst van wat ze bestelden
  3. een samenvatting van hun contactgegevens inclusief het verzendadres.
  4. een link om hun bestelstatus te volgen

Bekijk de volledige Cometeer-e-mail. Deze zeer eenvoudige aanpak is alles wat u nodig heeft voor een e-mail met de orderbevestiging.

Bevestigingsmail met elk element dat moet worden opgenomen

Reserveringsbevestiging

Geef de details op van wat er is geboekt, waaronder:

  1. de naam van de persoon
  2. bevestigingsnummer
  3. de datum(s) en tijd indien relevant van de reservering
  4. plaats
  5. alle andere relevante informatie

U kunt ook een bericht overwegen over het wijzigen van hun reservering of het toevoegen van contactgegevens.

Tock at Elske, een restaurant in Chicago, voegt een sectie toe voor hun annuleringsbeleid en vragen onderaan hun bevestigingsmails.

Een restaurant in Chicago, voegt een sectie toe voor hun annuleringsbeleid en vragen onderaan hun bevestigingsmails

Registratie Bevestiging

Begin uw registratiebevestigingsmail met de naam en datum van het evenement. U kunt ook een handige knop “toevoegen aan agenda” toevoegen. Dit maakt het gemakkelijk voor mensen om het evenement aan hun agenda toe te voegen, waardoor de kans groter wordt dat ze het evenement bijwonen.

Bekijk hoe VentureBeat hun bevestigingsmail voor webinars structureert:

Bovenste helft van de bevestigingsmail van de registratie van VentureBeat

Abonnement bevestiging

Het is belangrijk dat klanten hun e-mailadres verifiëren. Het komt erop neer dat de klant twee keer zegt “ja, ik wil een e-mail van u ontvangen”. Dit helpt u uw bezorgsnelheid te verbeteren en een grotere e-mailbetrokkenheid te krijgen.

Uw kopie kan zo eenvoudig zijn als “Bevestig uw e-mailadres”. En heb een call-to-action met “Bevestig uw e-mail”. Dat is alles, u hoeft niet over deze e-mail na te denken. Meer details over u kunt u vinden in uw welkomstmail.

Deze e-mail van Zencastr laat er geen twijfel over bestaan ​​welke actie ze willen dat abonnees ondernemen.

Zencastr e-mailabonnementbevestiging

8 geweldige voorbeelden van bevestigingsmails

1 – Chipotle

Voorbeeld van bevestigingsmail van Chipotle

Waarom het geweldig is:

In de bevestigingsmail van het abonnement van Chipotle, ook wel een bevestigde opt-in genoemd, wordt uitgelegd waarom abonnees dit bericht ontvangen en wat ze precies moeten doen.

2 – AWeber

Bevestigingsmail van het abonnement van AWeber

Waarom het geweldig is:

In de bevestigde opt-in-e-mail voor onze AWeber Blog-nieuwsbrief hieronder, vertellen we abonnees over de voordelen om op onze lijst te staan ​​(gratis blogposts, cursussen en e-boeken!). Dit helpt om de conversieratio van onze bevestigde opt-in e-mail te verbeteren.

Zodra abonnees hun e-mail hebben bevestigd, is het tijd om ze officieel welkom te heten op uw e-maillijst.

3 – American Airlines

E-mail met boekingsbevestiging van American Airlines

Waarom het geweldig is:

American Airlines overdrijft de e-mail niet met tekst. Ze houden het simpel door alleen de essentiële informatie te verstrekken.

4 – Allbirds

Bestelbevestigingsmail van Allbirds

Waarom het geweldig is:

Voel je vrij om je bevestigingsmails op merk te houden, zoals Allbird met hun unieke manier om “ooi” (slim) te bedanken.

5 – Codevers

Voorbeeld e-mailbevestiging van evenement van CodeVerse

Waarom het geweldig is:

Uw bevestigingsmails kunnen worden opgeslagen en op een later tijdstip worden geraadpleegd, dus voeg alle relevante informatie toe. Codeverse doet dit goed door de datum, dag, tijd, deelnemer en locatie op te nemen.

6 – BIJ

Voorbeeld van een e-mailbevestiging van het abonnement van BEE

Waarom het geweldig is:

BEE is duidelijk en vooraf: je abonnement wordt pas geactiveerd nadat je je e-mail hebt bevestigd. Dit zorgt voor een hoog leveringspercentage en een meer betrokken publiek.

7 – DoorDash

DoorDash e-mailvoorbeeld met afteltimer

Waarom het geweldig is:

DoorDash stelt de verwachting vooraf met een afteltimer wanneer u uw bestelling kunt verwachten. Ze bieden ook een link om uw bestelling te volgen, samen met een bevestiging van wat er is besteld.

8 – Hipmunk

E-mailbevestiging van Hipmunk

Waarom het geweldig is:

Als je meer stimulans nodig hebt om je e-mailadres te bevestigen, bevat Hipmunk een lijst met coole dingen die je kunt doen in je account.

Hulp bij het schrijven van bevestigingsmails

Heb je wat hulp of inspiratie nodig om uit te zoeken hoe je je e-mails schrijft. We hebben je gedekt met onze gratis gids voor wat te schrijven.

AWebers wat te schrijven loodmagneet

Ga aan de slag met uw bevestigingsmails! Creëer je GRATIS account bij AWeber en verander voor altijd de manier waarop u e-mails verzendt.