September 25, 2022

Market Analytics

De zakelijke fanaten

Hoe u Performance Max-campagnes op de juiste manier opzet

Mijn team test Google Ads Performance Max-campagnes sinds de bètaversie.

Dit is wat u moet weten om Performance Max-campagnes op de juiste manier in te stellen.

Wat is PrestatieMax?

PMax is een alles-in-één campagnetype dat advertenties weergeeft op alle kanalen van Google:

  • YouTube.
  • Weergave.
  • Zoeken.
  • Winkelen.
  • Ontdek voer.
  • Gmail.
  • Kaarten.

Opmerking: slimme Shopping- en lokale campagnes worden binnenkort afgeschreven en in PMax ingevoerd.

Wat is er anders aan PMax?

Er zijn verschillen in campagnestructuur. Met name in termen van structuur:

  • Advertentiegroepen → Itemgroepen
  • Productgroepen → Lijstgroepen

Opmerking: in tegenstelling tot Smart Shopping kan Performance Max worden gebruikt voor e-commerce en het genereren van leads.

Waarom Performance Max-campagnes gebruiken?

Voor e-commerce retailers die succes hebben geboekt met Smart Shopping, tilt PMax het naar een hoger niveau door extra plaatsingen en bereik toe te voegen – als een slimme Shopping-campagne met daarop gelaagde retargeting en prospectie-display-advertenties.

Voor het genereren van leads kan Performance Max schaal en efficiëntie leveren die misschien moeilijk te bereiken zijn met alleen Zoeken en Display.

Tegelijkertijd is het belangrijk om het systeem de juiste signalen te geven, zodat je geen leads van slechte kwaliteit krijgt.

Nu we het wat en waarom hebben vastgesteld, gaan we in op het hoe

Upgraden van slimme Shopping-campagnes

Als u slimme Shopping-campagnes heeft gebruikt, is het raadzaam om de upgradetool met één klik op het tabblad Aanbevelingen te gebruiken. Door deze tool te gebruiken, worden de historische prestaties van de campagne in de back-end gesynchroniseerd, waardoor PMax van start kan gaan.

U wilt alle instellingen controleren: locaties, activagroepen, lijstgroepen.

Aangezien SSC veel beperkter is in termen van display-advertenties, wilt u extra advertentiemateriaal/kopie toevoegen aan de itemgroepen. Het is een goed idee om ook doelgroepsignalen toe te voegen.

Campagnestructuur

Wat is de beste manier om PMax te structureren? Tenzij u het moet opsplitsen in meerdere campagnes voor targeting op locatie of budgettoewijzing, kunt u dit het beste zo veel mogelijk inkorten. Hierdoor kan het systeem meer datasignalen krijgen om optimale prestaties te bereiken.

Aangezien er geen rapportage is op het niveau van de activagroep, wilt u wellicht verschillende producten/services opsplitsen in afzonderlijke campagnes voor rapportagedoeleinden.

Voor winkels met weinig producten proberen we zoveel mogelijk te condenseren. Eenvoud boven complexiteit, altijd.

We segmenteren meestal in thema’s van product/dienst, zodat het advertentiemateriaal en de tekst overeenkomen met de onderliggende producten of diensten.

Hieronder is een geweldige grafiek van: Mike Ryan ideeën voor campagnestructuur illustreren:

Conversiedoelen

Kies de conversieacties die voor uw bedrijf verzenden.

  • E-commerce/Shopping: Kies “Aankopen”
  • Lead-Gen/Services: Kies oproepen, formulieren, chats etc

Hete tip: Om de kwaliteit van leads te verbeteren, richt u zich op oproepen in plaats van formulieren/chats.

Locatietargeting

Zorg er bij het opzetten van uw campagne voor dat u na het kiezen van uw getargete locaties selecteert: Aanwezigheid: mensen in of regelmatig op uw doellocaties

Itemgroepen

Uw berichten en creatieve middelen moeten een strak thema hebben voor het product of de dienst binnen de groep.

Als je geen video aanlevert, zal Google een verschrikkelijke voor je maken. Beveel ten zeerste aan om iets eenvoudigs te maken met Canva of een vergelijkbare tool.

Voor e-commerce is het de moeite waard om te testen voor Google Shopping, vooral als je in het verleden succes hebt gezien met Smart Shopping, is het lanceren van een PMax-campagne zonder middelen behalve de datafeed.

Opmerking: u moet waarschijnlijk een nieuwe activagroep maken.

Uitsluitingen

  • Uitsluitingen van klanten: Upload uw klantenlijst en laat het systeem ze uitsluiten van alle targeting. Dit is handig als u zich wilt concentreren op het werven van nieuwe klanten.
  • trefwoorden: Als u een Google-vertegenwoordiger heeft, kunnen deze merkzoektermen van PMax voor u blokkeren.

Publiekssignalen

Doelgroepsignalen verschillen van doelgroeptargeting. Het systeem gebruikt dit als signaal om uw ideale potentiële klant te vinden.

We hebben succes gezien met het volgende:

  • Klanten match. Begin met het uploaden van alle lijsten die je hebt, inclusief e-mailadressen en telefoonnummers. Dit kunnen eerdere gebruiken zijn, e-mailabonnees, enz.
  • Aangepaste intentie. Stel een lijst samen met uw best presterende zoekwoorden uit Zoeken en Standaard Shopping
  • Interesses. Target mensen op basis van vooraf bepaalde interesses in Google Ads.
  • Websitebezoekers. Target gebruikers op basis van de pixelgegevens van uw account. Google gebruikt uw gegevens van websitebezoekers, leads en aankopen om nieuwe klanten te targeten.

Gegevensfeed

Voor e-commerce is het belangrijkste stukje van de puzzel de productinformatie. Hoewel al het andere helpt, kan de datafeed die naar Google Merchant Center wordt verzonden, de grootste impact hebben op de prestaties van uw Performance Max-campagne

Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk informatie indient:

  • Merk
  • MPN/SKU
  • UPC-code
  • Beschrijvende titels (inclusief trefwoorden!)
  • Google Taxonomie/Categorisatie
  • product type
  • Meerdere afbeeldingen
  • Aangepaste etiketten enz

Biedstrategieën

Performance Max heeft de volgende twee opties:

  • Maximaliseer conversies (met optionele doel-CPA)
  • Conversiewaarde maximaliseren (met optionele doel-ROAS)

Als uw account al veel historische gegevens bevat, kunt u direct naar de doel-CPA/ROAS gaan. Begin met een nieuw account met Maximaliseer conversies zodat het systeem gegevens kan verzamelen. Zodra u gestage conversies ziet, schakelt u later over naar tCPA of tROAS om uw doelen te bereiken.


De meningen in dit artikel zijn die van de gastauteur en niet noodzakelijkerwijs Search Engine Land. De auteurs van het personeel worden hier vermeld.


Nieuw op zoekmachineland

Over de auteur

Menachem Ani, oprichter van JXT Groepis een expert op het gebied van digitale advertenties met meer dan tien jaar succes bij het ontwikkelen van krachtige marketingstrategieën voor online retailers en leadgeneratieklanten.