October 6, 2022

Market Analytics

De zakelijke fanaten

The 5 Most Common Sales Problems — And How To Solve Them

Internationale luchtvaartmaatschappijen lanceren strijdplannen om de zomer van reischaos aan te pakken

American Airways heeft in juli “op korte termijn” geannuleerd, terwijl easyJet zijn schema veranderde toen luchthavens de passagierscapaciteitslimieten aankondigden.

Stephen Brashear | Getty Illustrations or photos

De luchtvaartindustrie verkeert sinds het start out van de Covid-19-pandemie in wanorde. Nu dwingt een perfecte storm van stakingen en personeelstekorten luchtvaartmaatschappijen om hun strijdplannen kracht bij te zetten om een ​​zomer van reischaos te compenseren.

Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn ongeveer 90.000 banen geschrapt toen de wereldwijde mobiliteit in 2020 tot stilstand kwam, terwijl easyJet en Airbus tot de Europese bedrijven behoorden die personeel ontwierpen.

Het aantal passagiers voor vrijetijds- en zakenvluchten is sindsdien weer gestegen tot boven het aantal vóór de pandemie. Die geldbesparende bezuinigingen zijn echter veranderd in verwoestende tekorten.

British Airways heeft dinsdag de verkoop van korteafstandsvluchten vanaf Heathrow in Londen opgeschort nadat de luchthaven luchtvaartmaatschappijen experienced gevraagd het aantal passagiers te verminderen.

Wat doen andere luchtvaartmaatschappijen deze zomer?

Schema aanpassingen

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM zal de verkoop van tickets die vanaf Amsterdam vliegen in september en oktober beperken nadat Schiphol Airport een limiet heeft gesteld aan het aantal vertrekkende passagiers.

De luchtvaartmaatschappij “verwacht niet dat annuleringen nodig zullen zijn” om te voldoen aan de door de luchthaven opgelegde limieten, maar waarschuwt dat “er op de Nederlandse markt minder stoelen beschikbaar zullen zijn dan normaal”.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft aan het commence van de zomer haar schema aangepast en 3.000 vluchten vanuit Frankfurt en München geannuleerd. De vroege wijzigingen zijn aangebracht met als doel “het algehele systeem te ontlasten en een stabiel vluchtschema te bieden”, aldus de luchtvaartmaatschappij.

De luchtvaartmaatschappij annuleerde ook meer dan 1.000 vluchten vanwege een staking van het grondpersoneel in juli. Er is momenteel geen capaciteitsbeperking voor passagiersaantallen.

Small-expense luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in juni haar dienstregeling gewijzigd nadat Schiphol en Londen Gatwick Airport de passagierscapaciteitslimieten hadden aangekondigd. Sindsdien “zijn de activiteiten genormaliseerd”, aldus easyJet, en de prestaties “nu op het niveau van 2019”.

American Airlines heeft volgens het bedrijf enkele “op korte termijn” geannuleerd vanwege de passagierslimiet van Heathrow, maar maakte geen melding van toekomstige verstoring toen CNBC om commentaar werd gevraagd.

Swiss Worldwide heeft in juli enkele komende vluchten geannuleerd die tussen juli en oktober gepland waren. De luchtvaartmaatschappij zei dat de wijzigingen “noodzakelijk waren geworden vanwege bekende beperkingen in de luchtverkeersleiding in Europa, beperkingen bij grond- en luchthavenserviceproviders wereldwijd en ook bij SWISS.”

Company as standard

Dubai’s Emirates-luchtvaartmaatschappij heeft geen wijzigingen aangebracht in haar dienstregelingen of passagiersaantallen nadat ze in juli weigerde te voldoen aan de verzoeken om capaciteitsbeperking van Heathrow.

Austrian Airways voert haar zomervluchtschema uit “zoals gepland”.

Ondertussen zegt de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair dat ze “geen plannen heeft om het aantal passagiers te beperken” en dat die capaciteit momenteel 115% van het pre-Covid-aantal bedraagt.

Het herstel blijft echter “fragiel”, aldus Chief Executive Michael O’Leary.