September 25, 2022

Market Analytics

De zakelijke fanaten

Top 5 bedrijven die lean manufacturing goed hebben gedaan

Het verminderen van verspilling, het stroomlijnen van productiekosten en efficiëntie, en het vastzetten van de voordelen van het ontwikkelen van goederen suggereert lean manufacturing. Deze productiemethode begon aan het begin van de 21e eeuw en heeft resultaten opgeleverd voor bedrijven in belangrijke economische verticale sectoren.

Lean manufacturing is functioneel in kernindustrieën die de productie van zware industriële goederen omvatten. Het kan ook worden beschouwd als industriële praktijk.

Intel-productie
foto tegoed: Intel Newsroom

Zoals de term suggereert, werkt ‘lean’ productie volgens de ideologie van het stroomlijnen van kernaspecten. Het voegt waarde toe aan het bestaande systeem in de productiesector en legt de nadruk op waardecreatie op elk productieniveau van het product.

De lean manufacturing-benadering helpt bij het optimaliseren van productiestrategieën en zorgt voor efficiëntie in het algehele proces in een branche. Het combineert meerdere facetten die aanwezig zijn in een productie-entiteit, waardoor ze hun capaciteiten kunnen uitbreiden of verbeteren vanuit een 360-graden perspectief.

Laten we nu eens kijken naar de top 5 van bedrijven die wereldwijd betrokken zijn bij de praktijk van lean manufacturing.

1. Toyota

Toyota was een van de eersten in 1922 introduceerden bedrijven het concept van lean manufacturing. Toyota was een bekende naam in de productie van auto’s en bracht lean manufacturing in beeld om de algehele efficiëntie in de productie te verbeteren en bestaande processen te controleren. De aanpak werd gevolgd om betere manieren te vinden om met gebreken en afhankelijkheden om te gaan.

De aanpak van Toyota hielp bij het optimaliseren van de productie en gaf hen ook een voorsprong om boven de concurrentie op de markt te blijven.

2. Kimberly Clark

Kimberly Clark Corporation onderschreef de lean manufacturing-methodologie om de participatie van het personeel te stimuleren en de productiviteit op te bouwen. Door de praktijk over te nemen, bracht het bedrijf de verloren glans terug in het werkbeheer en loste het cruciale problemen op die indirect van invloed waren op de prestaties van het bedrijf.

3. Intel

Als een van de toonaangevende chipfabrikanten koos Intel ook voor lean manufacturing om de marktintroductie van nieuwe producten te verbeteren. Met de principes van lean manufacturing stroomlijnde Intel verschillende aspecten van de productie van chips. Het bracht nieuwe strategieën met zich mee om de tijd voor de productie van de chip te verkorten en zich te concentreren op de macro- en micro-aspecten van het algehele lanceringsproces.

4. John Deere

John Deere ging al vroeg voor lean manufacturing. Als toonaangevende naam voor de productie van landbouwmachines en -apparatuur heeft het bedrijf bewust gebruik gemaakt van de beste praktijken van lean manufacturing om de behoefte aan verbeterde producten te begrijpen en te standaardiseren.

Terwijl de markt voor landbouwmachines bleef evolueren, introduceerde John Deere belangrijke veranderingen in het beheer en de ontwikkeling van producten. Het verbeterde de kwaliteit en marktpenetratie door de principes van lean manufacturing te volgen voor productverbetering.

5. Nike

Nike is betrokken bij de productie van sportartikelen en -uitrusting en heeft lean manufacturing toegepast om de lean-principes te benutten om de impact van producten op het milieu te minimaliseren. Met lean manufacturing ontwikkelde Nike uitgebreide plannen om de productie van zijn goederen op een duurzame manier op elkaar af te stemmen.

Het bedrijf heeft opmerkelijke veranderingen aangebracht in de verkoop en levering van geproduceerde goederen, wat heeft geleid tot een vermindering van de klimaatimpact van goederen.

Toyota lean productieproces
foto tegoed: Toyota Newsroom

Eindnoot

De maakindustrie is enorm. De wereldwijde marktomvang in termen van productie en procesbeheersing in het productiedomein zwelt aan tot USD 86,7 miljoen. Het blijft elk jaar groeien met een CAGR van meer dan 6%, door ruimte te bieden aan zowel bestaande spelers als nieuwkomers in de sector.

Veranderende streken in het wereldwijde economische scenario en streven naar duurzaamheidsdoelen is een geschikt moment om de principes van lean manufacturing vanuit een nieuw perspectief te onderzoeken. De aanpak bestaat al meer dan vijf decennia en blijft de productie van goederen in overeenstemming met waardecreatie tot een topprioriteit maken voor het stimuleren van bedrijfsgroei.

Enkele van de belangrijkste principes in de lean-benadering duiden op het identificeren en in kaart brengen van waarde. Dit strekt zich uit tot processen binnen en vernieuwing daarvan om efficiëntie te brengen en een nieuwe stroom van verbetering te openen.

Als topprioriteit in het productiedomein heeft lean manufacturing bedrijven in staat gesteld om hun uitdagingen in kleine fragmenten op te splitsen en elk aspect afzonderlijk aan te pakken, om verbinding te maken met functionele bedrijfseenheden. Dit heeft meer focus gebracht op de subdomeinen binnen een productie-entiteit en behandelt meerdere uitdagingen van binnenuit, in plaats van naar buiten te kijken naar oplossingen.

Lean manufacturing heeft opmerkelijke bedrijven over de hele wereld veranderd door ze concurrerender te maken en open te staan ​​voor wereldwijde verschuivingen in vraag, marktkapitalisatie en innovaties.